ولادت امام سجاد علیه‌السلام مادر ایشان

ولادت امام سجاد علیه‌السلام و معرفی مادر ایشان

بنابر قول مشهور، علیّ‌بن‌الحسین، زین‌العابدین علیه‌السّلام پنجم شعبان سال ۳۸ هجری دیده به جهان گشوده است[۱]. هنگام شهادت امیر‌المؤمنین علی علیه‌السّلام، سه ساله بودند و در جمع فرزندان آن حضرت حضور داشت. علی علیه‌السّلام خطاب به ایشان فرمودند: پس از پدرت تو امام هستی و پس از تو پسرت محمّد[۲]. 

[۱] – اصول کافی  ۱/۴۶۶؛ اعلام الوری،۲۸۱؛ . مناقب آل ابی طالب، ۴/۱۸۹؛ الارشاد ۲/۱۳۸؛ دلائل الامامه، ۸۰؛.  وفیات الاعیان ۳/ ۲۶۹
[۲] – به نقل از دکتر محمّد حسین رجبی دوانی
ولادت امام سجاد علیه‌السلام مادر ایشان

مادر ایشان ایرانی بوده است. نامش شهربانو و از خانواده­ای نجیب و سرشناس بود. کارگزار امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در خراسان، او را به همراه اسرای دیگر، به کوفه نزد حضرت فرستاد. و حضرت شهربانو[۱] را گرامی داشت و او را به خواست خودش  به عقد حسین فرزندش درآورد.

و به او فرمود: حسینم! از این بانو برای تو بهترین مردانِ روی زمین متولّد خواهد شد. و لذا علیّ بن الحسین را ابن الخیرتین[۲]( فرزند دو برگزیده) نامیدند.

ازدواج ایشان بی­‌شک در کوفه انجام گرفته است . زیرا دوران امارت علی علیه‌السّلام در کوفه بود و خانوادۀ امام همراه با ایشان بودند. به همین دلیل علی فرزند حسین علیهما‌السّلام نیز احتمالاً در کوفه متولّد شده است[۳]. مادر حضرت، پس از تولّد ایشان، از دنیا رفت[۴] و در حادثۀ کربلا حضور نداشت.

[۱] –  در بارۀ نام پدر شهربانو اختلاف است.

[۲] – اصول کافی، ۲/ ۳۶۹٫ اثبات الهداه، ۵/ ۲۱۴٫

[۳] – تحلیلی از زندگانی امام سجّاد ع، شیخ باقر شریف قرشی، ۱/۵۳٫هرچند منابع روایی زیادی به اتّفاق زادگاه امام سجّاد علیه السّلام را مدینه دانسته اند.

[۴] -عیون اخبار الرّضا۲/۱۲۸؛ اعیان الشیعه،۱/۶۲۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا