دعای پانزدهم صحیفه سجادیه زمان بیماری

دعای پانزدهم صحیفه سجادیه زمان بیماری یا روی‌آوردن بلا و اندوه

وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا مَرِضَ أَوْ نَزَلَ بِهِ کَرْبٌ أَوْ بَلِیَّهٌ

اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِیهِ مِنْ سَلَامَهِ بَدَنِی، وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِی مِنْ عِلَّهٍ فِی جَسَدِی.

خداوندا ستایش تنها از آنِ توست بر تندرستی‌ام که همواره درآن به سر می‌بردم و ستایش تنها از آنِ توست بر بیماری که (اکنون) در جسمم پدید آورده‌ای.

فَمَا أَدْرِی، یَا إِلَهِی، أَیُّ الْحَالَیْنِ أَحَقُّ بِالشُّکْرِ لَکَ؟ وَ أَیُّ الْوَقْتَیْنِ أَوْلَى بِالْحَمْدِ لَکَ؟

خدایا! پس نمی‌دانم کدام یک از این دو حالت، برای سپاسگزاری از تو شایسته‌تر و کدام یک از این دو زمان به ستایشت سزاوارتر است؟!

أَ وَقْتُ الصِّحَّهِ الَّتِی هَنَّأْتَنِی فِیهَا طَیِّبَاتِ رِزْقِکَ، وَ نَشَّطْتَنِی بِهَا لِابْتِغَاءِ مَرْضَاتِکَ وَ فَضْلِکَ، وَ قَوَّیْتَنِی مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِی لَهُ مِنْ طَاعَتِکَ؟

آیا به وقت تندرستی که در آن حال، روزی‌های خوش طعمت را گوارایم نمودی و مرا به سبب آن، در طلبِ خشنودی و فضلت نشاط بخشیدی و مرا با آن حال، بر طاعتت که خود توفیقش را دادی، توانایم کردی؟!

أَمْ وَقْتُ الْعِلَّهِ الَّتِی مَحَّصْتَنِی بِهَا، وَ النِّعَمِ الَّتِی أَتْحَفْتَنِی بِهَا، تَخْفِیفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَیَّ ظَهْرِی مِنَ الْخَطِیئَاتِ، وَ تَطْهِیراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِیهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ، وَ تَنْبِیهاً لِتَنَاوُلِ التَّوْبَهِ، وَ تَذْکِیراً لِمحْوِ الْحَوْبَهِ بِقَدِیمِ النِّعْمَهِ؟

یا به وقت بیماری که مرا با آن، از گناه رهاندی و نعمت‌هایی(دردها) که به من هدیه دادی تا خطاهایی را که بر پشتم سنگینی می‌کند سبک کنی و بدی‌هایی را که در آن فرورفته‌ام پاک کنی و مرا بر اقدام به توبه توجّه دهی و نعمت پیشین( تندرستی) را برای محوِ گناه، به یادم آوری؟!

وَ فِی خِلَالِ ذَلِکَ مَا کَتَبَ لِیَ الْکَاتِبَانِ مِنْ زَکِیِّ الْأَعْمَالِ، مَا لَا قَلْبٌ فَکَّرَ فِیهِ، وَ لَا لِسَانٌ نَطَقَ بِهِ، وَ لَا جَارِحَهٌ تَکَلَّفَتْهُ، بَلْ إِفْضَالًا مِنْکَ عَلَیَّ، وَ إِحْسَاناً مِنْ صَنِیعِکَ إِلَیَّ.

و در این بین، اعمال شایسته‌ای را که دو فرشتۀ نویسندۀ عمل برایم نوشته‌اند؛ اعمالی ست که نه دلی ‌در اندیشۀ آن بوده و نه زبانی از آن سخن گفته و نه هیچ عضوی از بدن در انجامش رنج برده است بلکه تنها تفضّلی از جانب تو بر من و احسانی از نیکی‌هایت بر من است.

اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَبِّبْ إِلَیَّ مَا رَضِیتَ لِی، وَ یَسِّرْ لِی مَا أَحْلَلْتَ بِی، وَ طَهِّرْنِی مِنْ دَنَسِ مَا أَسْلَفْتُ، وَ امْحُ عَنِّی شَرَّ مَا قَدَّمْتُ، وَ أَوْجِدْنِی حَلَاوَهَ الْعَافِیَهِ، وَ أَذِقْنِی بَرْدَ السَّلَامَهِ، وَ اجْعَلْ مَخْرَجِی عَنْ عِلَّتِی إِلَى عَفْوِکَ، وَ مُتَحَوَّلِی عَنْ صَرْعَتِی إِلَى تَجَاوُزِکَ، وَ خَلَاصِی مِنْ کَرْبِی إِلَى رَوْحِکَ، وَ سَلَامَتِی مِنْ هَذِهِ الشِّدَّهِ إِلَى فَرَجِکَ.

خداوندا پس بر محمّد و آل او درود فرست و در نظرم محبوب گردان آن چه (از تندرستی و بیماری) را که برایم پسندیده‌ای و برایم آسان نما آن چه را که بر من وارد کرده‌ای و از آلودگی اعمال پیش از اینم پاکم ساز و شرّ اعمالی را که پیش فرستاده‌ام از من بزدای و از شیرینی عافیت کامیابم فرما و لذّت سلامت را به من بچشان و بیرون شدن از بیماریم را به سوی عفوت و انتقالم از درافتادنم را به گذشتت و رهائیم از اندوه را به آسایشت و سلامتیم از این سختی را به گشایشت قرار ده

إِنَّکَ الْمُتَفَضِّلُ بِالْإِحْسَانِ، الْمُتَطَوِّلُ بِالِامْتِنَانِ، الْوَهَّابُ الْکَرِیمُ، ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.

زیرا تویی که بی استحقاق به نیکی رفتار می‌کنی و نعمت بزرگ می‌دهی، بسیار بخشنده‌ای که عطایش تمام نمی‌شود، با شکوه و گرامی هستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا