امام سجاد از ولادت تا کربلا

امام سجاد از ولادت تا کربلا . شرایط قبل از امامت ایشان در زمان حکومت امام علی ع، امام حسن ع و امام حسین ع . و پس از آن در حکومت معاویه و یزید تا واقعه کربلا.

امام سجّاد علیه‌السّلام از ولادت تا واقعۀ کربلا

اگر تولّد امام سجّاد علیه‌السّلام در سال ۳۸ هجری باشد، آشکار است که سه سال از عمر آن حضرت در روزگار خلافت علیّ علیه‌السّلام و ده سال از آن در دورۀ امامت عموی بزرگوارشان امام حسن علیه‌السّلام و تقریبا ده سال و نیم از آن در دوران امامت امام حسین علیه‌السّلام گذشته است.

امام سجّاد علیه‌السّلام هم چنین این بخش از زندگی خود را در دوران حکم‌روائی معاویه و یزید گذرانده است.

همزمانی امام سجّاد علیه‌السّلام با حکم‌روائی معاویه و یزید:

معاویه از سال ۱۸ هجری در زمان خلافت عمر، والی دمشق، فلسطین و نواحی اطراف آن شده بود. در دورۀ عثمان بر مسند خود باقی ماند و در طول بیست و سه سال به تدریج بر قدرت و محبوبیت او در شام افزوده شد.

در زمان خلافت علی علیه‌السّلام از حکومت شام عزل شد ولی او به بهانۀ خون خواهی از عثمان و همراه با مردم شام آتش جنگ با علی علیه‌السّلام را برافروخت و در جنگ صفّین و به دنبال ماجرای حکمیت، حکومت او در شام تحکیم شد.

پس از شهادت علی علیه‌السّلام مردم شام با معاویه بیعت کردند و مردم عراق با امام حسن علیه السّلام. معاویه به عراق لشگر‌کشی می‌کند. با پخش شایعه در میان لشگر امام حسن علیه السّلام، لشگر متفرّق می‌شوند و فرماندهان لشگر به چند کیسه زر خود را می‌فروشند و امام حسن علیه‌السّلام ناگزیر به صلح با معاویه می‌شود. معاویه وارد کوفه می‌شود و در سال ۴۱ هجری، به جز خوارج، امّت با او بیعت می‌کنند. و این آغاز سلسلۀ پادشاهی امویان است. حکومت امویان تا سال ۹۱ هجری ادامه پیدا می‌کند و پس از آن بیش از هفت قرن در اندلس فرمانروایی می‌کنند.

امام سجاد از ولادت تا کربلا

معاویه در سال ۶۰ هجری از دنیا رفت و در طول حکومتش کوشید تا بزرگان عالم اسلام را به بیعت با فرزندش یزید وادار کند. و پس از او فرزندش یزید نزدیک به یک سال بر مسلمانان حکومت می‎کند.

 

بعضی از اقدامات اسلام زدایی معاویه:

معاویه در دوران حاکمیتش، تعصّب عربیّت، قومیّت و ملیّت را از نو زنده کرد.

از همۀ امکانات موجود به نفع خود و علیه مسلمانان استفاده کرد.

 تلاش کرد شیعیان عراق و دیگر نقاط را تحت فشار بگذارد.

 بعضی از صحابه را با هزینه‌های سنگین استخدام کرد تا به جعل حدیث از پیامبر(ص) بپردازند.

سبّ علی علیه‌السّلام را رایج کرد تا خاطرۀ او از ذهن‌ها محو شود بلکه به یک خاطرۀ بد تبدیل شود.

دشمنانش را مسموم ‌کرد و سر دشمن را به نیزه ‌کرد…. و بالأخره خلافت را در بین بنی امیّه موروثی کرد.[۱]

 

[۱] – نقش حادثه کربلا در تحوّل تاریخ اسلام(پانزده گفتار)، مطهّری، ۲۹۱-۲۹۲- ۲۹۳

امام سجاد از ولادت تا کربلا

و امام سجّاد علیه‌السّلام در این دوره همواره ناظر اقدامات اسلام زدایی معاویه است. همان طور که شاهد است امام علی، امام حسن و امام حسین علیهم السّلام که هرکدام از آن‌ها درصدد تشکیل حکومت اسلامی به شیوۀ تشیّع علوی بودند؛ چگونه با مشکلات مواجه می‌شوند و برای رفع موانع از چه ترفندهایی استفاده می‌کنند. شاهد است که علی علیه‌السّلام چگونه با مشکلات موجود بر سر راه عدالت اجتماعی، با تبعیض نژادی، انحرافات دینی، فساد داخلی، برکناری استاندارهای ناصالح و جنگ‌های داخلی روبه رو شد.

دید که امام حسن علیه‌السّلام پس از پذیرش صلح تحمیلی برای براندازی حکومت غیر اسلامی و تأسیس حکومت اسلامی چگونه توانست در طول ده سال تلاش بی وقفه شاگردانی را تربیت کند که پایه‌های حکومت معاویه را تضعیف کنند.

دید که امام حسین علیه‌السّلام تا ده سال پس از امام حسن علیه‌السّلام چگونه راه او را ادامه داد و پس از مرگ معاویه و تغییر شرایط در دوره یزید چرا و چگونه قیام نمود و شهادت را برگزید.

و امام سجّاد علیه‌السّلام در طول این دوران همواره درکنار آن دو امام و با ایشان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا